Page 46 - 1_SEL
P. 46

  ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ
  Φρίντα Κωνσταντοπούλου
Παιδοψυχίατρος - Οικογενειακή Ψυχοθεραπεύτρια
Επιστημονική Συνεργάτης Παίδων ΜΗΤΕΡΑ
Χρήση ψηφιακής τεχνολογίας
από παιδιά και εφήβους
Πώς θέτουμε όρια;
Οι εκπαιδευτικοί και οι παιδοψυχίατροι παρατη- ρούν ότι πλέον οι μαθητές έχουν μεγαλύτερη δυσκο- λία συγκέντρωσης από προηγούμενες γενιές. Δυστυχώς, έχει μειωθεί η ηλικία που τα παιδιά θα έρθουν σε επαφή με την τεχνολογία και τη γρήγορη εναλλαγή των εικόνων της και θα αποκτήσουν δική τους ηλεκτρονική συσκευή. Τα παραπάνω επισημαίνει η Παιδοψυχίατρος - Οικο- γενειακή Ψυχοθεραπεύτρια, Φρίντα Κωνσταντοπούλου εξηγώντας ότι ως διάσπαση προσοχής ορίζεται η δυσκολία του εγκεφάλου να εστιάσει τη συγκέντρωσή του σε ένα ερέθισμα, αγνο- ώντας τα υπόλοιπα ερεθί- σματα που μπορεί να συνυ- πάρξουν, ιεραρχώντας την ανάγκη για συγκέντρωση
στο πιο σημαντικό.
Που οφείλεται αυτή η διαταραχή;
Πρόκειται για μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή, που εκδηλώνεται πριν τα τρία έτη ζωής και οφείλεται και σε
κληρονομικούς παράγοντες. Ο σύγ- χρονος όμως ψηφιακός τρόπος ζωής, με ανάγκη για ταυτόχρονη απασχό- ληση του εγκεφάλου με πολλές δραστη- ριότητες (multitasking) προκαλεί αναπόφευκτα τη διάσπαση της προσο- χής μας.
Ποιες συμβουλές θα δίνατε στους γονείς;
►Ποια είναι η κατάλληλη ηλικία από- κτησης κινητού; Δεν υπάρχει κατάλ- ληλη ηλικία, όσο το αργότερο ανοίξει το κουτί της Πανδώρας, τόσο το καλύτερο. Το 2012, η μέση ηλικία απόκτησης κινητού ήταν τα 12 έτη, τώρα είναι στα 10, ενώ η πάροδος του χρόνου, σε συνδυασμό με την εξάπλωση της τεχνολογίας, ωθεί την ηλικία απόκτησης του κινητού ακόμα χαμηλότερα. Προφανώς, εξαρτάται από την ωριμότητα του παιδιού και της οικογένειας, από την εκπαίδευση και την παιδεία, για την οποία θα πρέπει να έχουν φροντίσει οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί, όλα τα προηγού- μενα χρόνια. Η ψηφιακή εκπαίδευση, αποτελεί σύγχρονη ανάγκη, όπως και η εκπαίδευση για την αξία της πληροφορίας και της ιδιωτικότητας. Συνήθως, δεν εξαρτώνται παιδιά που ασχολούνται εποικοδομητικά με τους υπολογιστές, τον προγραμματισμό, τη ρομποτική κ.ά., αλλά όσοι ασχολού- νται αποκλειστικά με τα μέσα κοινω- νικής δικτύωσης, βιντεοπαιχνίδια κ.λπ. ►Οφείλουμε στην ομαλή λειτουργία της οικογένειας και στην υγιή ανάπτυ- ξη των παιδιών μας, από μικρή ηλικία να θεσπίζουμε κοινά και σαφή όρια και κανόνες.
►Επικοινωνούμε αληθινά με τα παιδιά μας από μικρή ηλικία και τα παρακολουθούμε διακριτικά, από από- σταση, ανάλογα με την ηλικία τους. ►Μαθαίνουμε στα παιδιά μας τη σωστή χρήση του διαδικτύου (ψηφι- ακή παιδεία), χρησιμοποιώντας το οι
ίδιοι, με σωστό και κοινωνικά αποδε- κτό τρόπο.
►Τους μαθαίνουμε την επικοινωνία, την κοινωνική αλληλεπίδραση και την ενσυναίσθηση. Η οικογένεια και οι φίλοι αποτελούν σημαντικές αξίες, στις οποίες θα πρέπει να επενδύσουμε. ►Διεγείρουμε τα μυαλά τους και τη σκέψη τους, με υγιή ερεθίσματα. Προσπαθούμε να αποκτήσουν υγιείς συνήθειες.
►Χαλαρώνουμε τους ταχείς οικογε- νειακούς ρυθμούς με τις πολλαπλές δραστηριότητες και απολαμβάνουμε χρόνο μεταξύ μας. Μια καλή λύση είναι η συνειδητή αποσύνδεση από την ηλεκτρονική πραγματικότητα, για συγκεκριμένες ώρες ή ημέρες (intermittent internet fasting, διαλειμ- ματική ηλεκτρονική νηστεία). ►Αντιμετωπίζουμε με υπομονή και θετικό τρόπο τις αρνητικές τους συμπεριφορές. Η παιδεία πρέπει να αντικαταστήσει την τιμωρία, αν θέλουμε να μεγαλώσουμε ψυχικά υγιείς ενήλικες, που θα γνωρίζουν το σωστό τρόπο αλληλεπίδρασης μέσα σε ένα κοινωνικό σύνολο. ►Αναγνωρίζουμε έγκαιρα διαφορές στη συμπεριφορά των παιδιών μας και αναζητάμε βοήθεια από ειδικά εκπαιδευμένους επαγγελματίες, όσο το δυνατόν ταχύτερα.
►Τέλος, θα πρέπει να έχουμε πάντα στο μυαλό μας το ρητό του Κλεόβου- λου του Λίνδιου, «μέτρον άριστον».
Ιατρείο Δροσιά:
Λεωφ. Μαραθώνος 2 Τ:2108004954
Ιατρείο Πειραιάς:
Καραΐσκου 127 & Σωτήρος Διός Κ: 6943 077 744
Ε: fridakonstantopoulou@yahoo.gr
  46 My Doctors
 









































































   44   45   46   47   48