Χρήση ψηφιακής τεχνολογίας από παιδιά και εφήβους: Πώς θέτουμε όρια;
My Doctors

Οι εκπαιδευτικοί και οι παιδοψυχίατροι παρατηρούν ότι πλέον οι μαθητές έχουν μεγαλύτερη δυσκολία συγκέντρωσης από προηγούμενες γενιές. Δυστυχώς, έχει μειωθεί η ηλικία που τα παιδιά θα έρθουν σε επαφή με την τεχνολογία και την γρήγορη εναλλαγή των εικόνων της και θα αποκτήσουν δική τους ηλεκτρονική συσκευή.

Όσο περισσότερη τηλεόραση βλέπουν τα παιδιά, ηλικίας μικρότερης των 3 ετών, οι πιθανότητες εμφάνισης προβλήματος συγκέντρωσης αυξάνονται κατά 10%. Αντιθέτως, κάθε ώρα διανοητικής διέγερσης του εγκεφάλου από δραστηριότητες όπως θέατρο, ανάγνωση από τους γονείς, επίσκεψη σε μουσεία, μειώνει την πιθανότητα κατά 30%.

Τα παραπάνω επισημαίνει η Παιδοψυχίατρος – Οικογενειακή Ψυχοθεραπεύτρια, Επιστημονική Συνεργάτης Παίδων ΜΗΤΕΡΑ, Φρίντα Κωνσταντοπούλου εξηγώντας ότι «ως διάσπαση προσοχής ορίζεται η δυσκολία του εγκεφάλου να εστιάσει την συγκέντρωσή του σε ένα ερέθισμα, αγνοώντας τα υπόλοιπα ερεθίσματα που μπορεί να συνυπάρξουν, ιεραρχώντας την ανάγκη για συγκέντρωση στο πιο σημαντικό.

Πρόκειται για μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή, που εκδηλώνεται πριν τα τρία έτη ζωής και οφείλεται και σε κληρονομικούς παράγοντες. Ο σύγχρονος όμως ψηφιακός τρόπος ζωής, με ανάγκη για ταυτόχρονη απασχόληση του εγκεφάλου με πολλές δραστηριότητες (multitasking) προκαλεί αναπόφευκτα τη διάσπαση της προσοχής μας».

Ο εγκέφαλος λειτουργεί όπως ένας υπολογιστής. Έχει την προσωρινή μνήμη για να εκτελεί τις τρέχουσες εργασίες και την βαθύτερη μνήμη, στην οποία περνάνε οι πληροφορίες για να απομνημονευθούν. Χρειάζονται 18 λεπτά για την πλήρη συγκέντρωση σε μία δραστηριότητα. Οποιοδήποτε ερέθισμα διασπάσει τη λειτουργία της προσωρινής μνήμης – π.χ., έλεγχος ενός email, θα έχει ως αποτέλεσμα τη διαγραφή των πληροφοριών, πριν την αποθήκευσή τους.
Δεδομένου ότι ο μέσος όρος χρήσης του κινητού μας είναι κάθε 15 λεπτά, αντιλαμβανόμαστε τον περιορισμένο όγκο αποθήκευσης των πληροφοριών. Η συνεχής διάσπαση της προσοχής συντηρεί μια δυσλειτουργική διακύμανση της κορτιζόλης, της ορμόνης του στρες, με συνέπεια ποικίλα συμπτώματα άγχους. Επιπλέον, ανατροφοδοτείται η ντοπαμίνη, ο νευροδιαβιβαστής της ευφορίας, όταν ο εγκέφαλος επεξεργάζεται συνεχώς καινούργια ερεθίσματα στα νευρωνικά κυκλώματα επιβράβευσης του, με αποτέλεσμα να αναζητάει εθιστικά την διάσπαση της προσοχής του, με ανούσια συνήθως ερεθίσματα.

Γι’ αυτό, διεγείρεται η ανάγκη να διαβάσουμε το μήνυμα στα εισερχόμενα, λαμβάνοντας ντοπαμινική ανταμοιβή, διαφορετικά υποφέρουμε από την εκκρεμότητα. Επίσης, για αυτό νιώθουμε την ανάγκη να ελέγχουμε συνέχεια το κινητό μας.
Μακροπρόθεσμα, σύμφωνα με τις τελευταίες έρευνες, η συνεχής έκθεση του εγκεφάλου σε πολλαπλά ταυτόχρονα ερεθίσματα, προκαλεί μείωση του IQ έως και 15 μονάδες, παρόμοια με εκείνη ανθρώπων που αγρυπνούν».

Πότε όμως η χρήση του διαδικτύου σε παιδιά και εφήβους γίνεται ανησυχητική; «Για το 36% των οικογενειών, οι καυγάδες είναι καθημερινοί για το συγκεκριμένο θέμα», τονίζει η κ. Κωνσταντοπούλου και προσθέτει πως «προφανώς και μετά τα χρόνια της πανδημίας τα ποσοστά χρήσης τους διαδικτύου σε εφήβους και παιδιά έχουν εκτοξευθεί».

Συνέπειες κατάχρησης

  • Πνευματική κόπωση: Αρνητική επίδραση στην εκπλήρωση των μαθησιακών τους καθηκόντων και πτώση των μαθησιακών τους επιδόσεων.
  • Μείωση της μνημονικής ικανότητας: Η τεχνολογία έχει κάνει εύκολη την διαδικασία της απομνημόνευσης, με αποτέλεσμα να μην την εξασκούμε.
  • Διάσπαση προσοχής – διαταραχές ύπνου: Ό χρόνος που κοιμούνται τα παιδιά στην εποχή μας, τείνει να μειώνεται. Η στέρησή του επιβαρύνει όλα τα συμπτώματα.
  • Διαταραχές διατροφής
  • Έκθεση σε κινδύνους – εκφοβισμός
  • Σεξουαλική εκμετάλλευση
  • Αγχώδεις διαταραχές: Εξαιτίας της συνεχούς έκκρισης αδρεναλίνης και κορτιζόλης κατά τη διάρκεια εικονικών δραστηριοτήτων. Οι μακροχρόνιες αγχώδεις διαταραχές, σωματοποιούνται με αποτέλεσμα την εμφάνιση σωματικών ενοχλημάτων όπως κεφαλαλγίες, γαστρεντερικά ενοχλήματα, ορμονικές διαταραχές, αυτοάνοσα, σακχαρώδης διαβήτης.
  • Κατάθλιψη: Βασικό σύμπτωμα της κατάθλιψης στην εφηβική ηλικία είναι η επιθετική συμπεριφορά. Ένα άλλο σημαντικό σύμπτωμα, που επηρεάζεται από την κοινωνία των εφηβικών group είναι οι αυτοτραυματικές συμπεριφορές.
  • Κοινωνική και επικοινωνιακή δυσλειτουργία: Διάβρωση του τρόπου συμπεριφοράς των ανθρώπων και εκμηδένιση του κοινωνικού ιστού.
  • Παραμέληση ενασχόλησης με υγιείς και απαραίτητες για την ψυχοσυναισθηματική τους ανάπτυξη δραστηριότητες, όπως ενασχόληση με τον αθλητισμό, τις τέχνες, κ.ά.
  • Βίαιη συμπεριφορά: Εξοικείωση με τη βία, χωρίς συναίσθηση και ενσυναίσθηση.

Χρήσιμες συμβουλές προς τους γονείς

  1. Ποια είναι η κατάλληλη ηλικία απόκτησης κινητού;
    Το 2012, η μέση ηλικία απόκτησης κινητού ήταν τα 12 έτη, τώρα είναι στα 10, ενώ η πάροδος του χρόνου, σε συνδυασμό με την εξάπλωση της τεχνολογίας, ωθεί την ηλικία απόκτησης του κινητού ακόμα χαμηλότερα.
    Δεν υπάρχει κατάλληλη ηλικία, όσο το αργότερο ανοίξει το κουτί της Πανδώρας, τόσο το καλύτερο. Προφανώς, εξαρτάται από την ωριμότητα του παιδιού και της οικογένειας, από την εκπαίδευση και την παιδεία, για την οποία θα πρέπει να έχουν φροντίσει οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί, όλα τα προηγούμενα χρόνια.
    Συγκεκριμένα, η ψηφιακή εκπαίδευση, αποτελεί σύγχρονη ανάγκη, η εκπαίδευση για την αξία της πληροφορίας και της ιδιωτικότητας. Συνήθως, δεν εξαρτώνται παιδιά που ασχολούνται εποικοδομητικά με τους υπολογιστές, τον προγραμματισμό, τη ρομποτική κ.ά., αλλά όσοι ασχολούνται αποκλειστικά με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, βιντεοπαιχνίδια κ.λπ.
    Δίνοντας σε ένα παιδί κινητό με δυνατότητα εφαρμογών στα κοινωνικά δίκτυα, είναι σαν να του δίνεις ένα αυτοκίνητο, χωρίς να ξέρει πως να χρησιμοποιήσει το γκάζι, το φρένο, τη ζώνη ασφαλείας και να το αφήνεις σε οδό ταχείας κυκλοφορίας, μόνο του.
  2. Οφείλουμε στην ομαλή λειτουργία της οικογένειας και στην υγιή ανάπτυξη των παιδιών μας, από μικρή ηλικία να θεσπίζουμε κοινά και σαφή όρια και κανόνες.
  3. Επικοινωνούμε αληθινά με τα παιδιά μας από μικρή ηλικία και τα παρακολουθούμε διακριτικά, από απόσταση, ανάλογα με την ηλικία τους.
  4. Μαθαίνουμε στα παιδιά μας τη σωστή χρήση του διαδικτύου (ψηφιακή παιδεία), χρησιμοποιώντας το οι ίδιοι, με σωστό και κοινωνικά αποδεκτό τρόπο. Είμαστε η πρώτη γενιά που μεγαλώνουμε παιδιά στην ψηφιακή εποχή, χωρίς προσωπικές εμπειρίες και με ελάχιστες γνώσεις.
  5. Τους μαθαίνουμε την επικοινωνία, την κοινωνική αλληλεπίδραση και την ενσυναίσθηση. Η οικογένεια και οι φίλοι αποτελούν σημαντικές αξίες, στις οποίες θα πρέπει να επενδύσουμε. Μπορούμε να αντικαταστήσουμε τα sms, τα likes και τα tags, με το χάδι, την αγκαλιά και την επικοινωνία.
  6. Διεγείρουμε το μυαλό τους και την σκέψη τους, με υγιή ερεθίσματα. Προσπαθούμε να αποκτήσουν υγιείς συνήθειες. «Οι αλυσίδες της συνήθειας είναι πολύ ελαφριές για να γίνουν αισθητές, αλλά πολύ βαριές για να σπάσουν».
  7. Χαλαρώνουμε τους ταχείς οικογενειακούς ρυθμούς με τις πολλαπλές δραστηριότητες και απολαμβάνουμε χρόνο μεταξύ μας. Δημιουργούμε αναμνήσεις για τα παιδιά μας, που θα τις κουβαλάνε μαζί τους και θα τα στηρίξουν στο μέλλον τους. Για να δημιουργηθούν θα πρέπει να ζούμε την κάθε στιγμή συνειδητά. Μια καλή λύση είναι η συνειδητή αποσύνδεση από την ηλεκτρονική πραγματικότητα, για συγκεκριμένες ώρες ή ημέρες (intermittent internet fasting, διαλειμματική ηλεκτρονική νηστεία).
  8. Αντιμετωπίζουμε με υπομονή και θετικό τρόπο τις αρνητικές τους συμπεριφορές. Η παιδεία πρέπει να αντικαταστήσει την τιμωρία, αν θέλουμε να μεγαλώσουμε ψυχικά υγιείς ενήλικες, που θα γνωρίζουν τον σωστό τρόπο αλληλεπίδρασης μέσα σε ένα κοινωνικό σύνολο.
  9. Αναγνωρίζουμε έγκαιρα διαφορές στην συμπεριφορά των παιδιών μας και αναζητάμε βοήθεια από ειδικά εκπαιδευμένους επαγγελματίες, όσο το δυνατόν ταχύτερα. Δεν πανικοβαλλόμαστε, αλλά δεν υποτιμούμε και ανησυχητικές συμπεριφορές, οι οποίες ήδη αναφέρθηκαν.
  10. Τέλος, θα πρέπει να έχουμε πάντα στο μυαλό μας το ρητό του Κλεόβουλου του Λίνδιου, «μέτρον άριστον».

Loading

Μπορει να σας ενδιαφερουν

Νέος Αξονικός Τομογράφος Revolution EVO EL 128 τομών στην Affidea Θεσσαλονίκης

Νέος Αξονικός Τομογράφος Revolution EVO EL 128 τομών στην Affidea Θεσσαλονίκης

Η τελευταία «λέξη» της τεχνολογίας στην υπηρεσία των ασθενών Με νέο, υπερσύγχρονο αξονικό τομογράφο υψηλής τεχνολογίας εξοπλίστηκε το Διαγνωστικό Κέντρο της Affidea στη Θεσσαλονίκη (Βασ. Γεωργίου 6), στο πλαίσιο της διαρκούς αναβάθμισης των παρεχόμενων υπηρεσιών του,...

Περιοδοντίτιδα: Πώς συνδέεται με την πανδημία COVID-19

Περιοδοντίτιδα: Πώς συνδέεται με την πανδημία COVID-19

Η περιοδοντίτιδα είναι η προχωρημένη ουλίτιδα η οποία, πέραν των χαρακτηριστικών της ουλίτιδας, σχετίζεται επίσης με απώλεια του οστού και κατά συνέπεια της στήριξης του δοντιού. Με άλλα λόγια, εκτός από την φλεγμονή των ούλων, στα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της...

Μυρμηγκιές: Γιατί πρέπει να θεραπεύονται αμέσως;

Μυρμηγκιές: Γιατί πρέπει να θεραπεύονται αμέσως;

Προστασία από την εξάπλωση των μυρμηγκιών προσφέρει η άμεση θεραπεία τους, παρότι η δερματική αυτή πάθηση μπορεί να υποχωρήσει σε μερικούς μήνες ή λίγα χρόνια χωρίς καμία θεραπεία. Οι μυρμηγκιές προκαλούνται από έναν ιό, ο οποίος είναι εξαιρετικά μεταδοτικός από άτομο...

ΕΞΕΤΑΣΕIΣ ΠΡΟΛΗΠΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ

ΕΞΕΤΑΣΕIΣ ΠΡΟΛΗΠΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ

Με αφορμή την Ημέρα των Ερωτευμένων (14 Φεβρουαρίου) και με σύνθημα «Αγαπήστε την πρόληψη, αγαπήστε τη ζωή σας», τα Διαγνωστικά Κέντρα της Affidea προσφέρουν εξετάσεις προληπτικού ελέγχου για όλους.Η Affidea, έχοντας ως πάγια επιδίωξη την εμπέδωση της αξίας της...

Νέα μέθοδος απαλλάσσει από τον χρόνιο πόνο χωρίς χειρουργείο και φάρμακα

Νέα μέθοδος απαλλάσσει από τον χρόνιο πόνο χωρίς χειρουργείο και φάρμακα

Μια νέα, ελάχιστα επεμβατική μέθοδος υπόσχεται να καλύψει το θεραπευτικό κενό που υπάρχει στην αντιμετώπιση του χρόνιου πόνου, που οφείλεται σε οστεοαρθρίτιδα και σε άλλες παθήσεις των αρθρώσεων του γόνατος, του ισχίου και του ώμου. Μέχρι σήμερα οι επιλογές των...

Τι μπορεί να πάθετε αν μπει απολυμαντικό στα μάτια σας

Τι μπορεί να πάθετε αν μπει απολυμαντικό στα μάτια σας

Η χρήση αλκοολούχου απολυμαντικού στα χέρια αυξάνει τον κίνδυνο τραυματισμού στα μάτια, με τα μικρά παιδιά να κινδυνεύουν περισσότερο από άλλες πληθυσμιακές ομάδες, σύμφωνα με νέες μελέτες.Δύο διαφορετικές δημοσιεύσεις στο ιατρικό περιοδικό JAMA Ophthalmology δείχνουν...

Νέα εξέταση από την Affidea στη μάχη κατά της πανδημίας: Ποσοτικός προσδιορισμός ολικών αντισωμάτων έναντι της ακίδας S SARS-CoV-2

Νέα εξέταση από την Affidea στη μάχη κατά της πανδημίας: Ποσοτικός προσδιορισμός ολικών αντισωμάτων έναντι της ακίδας S SARS-CoV-2

Η Affidea, στο πλαίσιο και του εμβολιασμού για τον SARS-CoV-2, ενισχύει τη φαρέτρα της με τις διαγνωστικές εξετάσεις έναντι της COVID-19, εντάσσοντας τον ποσοτικό προσδιορισμό ολικών αντισωμάτων έναντι της ακίδας S του SARS-CoV-2 στον ορό.Η εξέταση, η οποία...

Μαθητές: Στρες, εκνευρισμός και επιθετικότητα από τις ανατροπές στη λειτουργία των σχολείων

Μαθητές: Στρες, εκνευρισμός και επιθετικότητα από τις ανατροπές στη λειτουργία των σχολείων

Σημαντικές είναι οι επιπτώσεις στην ψυχολογική κατάσταση των παιδιών, εξαιτίας της «ρευστότητας» που επικρατεί τον τελευταίο χρόνο στη λειτουργία της δια ζώσης εκπαίδευσης.Η αβεβαιότητα αναφορικά με το αν και πότε θα ανοίξουν τα σχολεία αλλά και για το πόσο θα...

Κύστη κόκκυγος: Υπάρχει ριζική θεραπεία;

Κύστη κόκκυγος: Υπάρχει ριζική θεραπεία;

Είναι από τις μεγαλύτερες φοβίες που έχουν τόσο οι άντρες όσο και οι γυναίκες. Η κύστη κόκκυγος τρομάζει. Και όπως συμβαίνει με ό,τι μας τρομάζει οι μύθοι που έχουν αναπτυχθεί γύρω από αυτήν είναι πολλοί. Άλλοι αφορούν τον πόνο που βιώνει το πάσχον άτομο και άλλοι τις...