Μαθητές: Στρες, εκνευρισμός και επιθετικότητα από τις ανατροπές στη λειτουργία των σχολείων
My Doctors
unnamed_9.jpg

Σημαντικές είναι οι επιπτώσεις στην ψυχολογική κατάσταση των παιδιών, εξαιτίας της «ρευστότητας» που επικρατεί τον τελευταίο χρόνο στη λειτουργία της δια ζώσης εκπαίδευσης.
Η αβεβαιότητα αναφορικά με το αν και πότε θα ανοίξουν τα σχολεία αλλά και για το πόσο θα παραμείνουν ανοιχτά, αφήνει το στίγμα της στην ψυχολογία των παιδιών και εφήβων, διαμορφώνοντας μία κατάσταση γεμάτη στρες και εκνευρισμό, που σε πολλές περιπτώσεις οδηγεί σε επιθετικές αντιδράσεις.
«Τα παιδιά έχουν την ανάγκη ενός σταθερού περιβάλλοντος και προγράμματος, το οποίο έχει ανατραπεί. Γενικά, είναι ευπροσάρμοστα, παρόλα αυτά η έλλειψη ρουτίνας και η αδυναμία εκτόνωσης προκαλεί εκνευρισμό, με αποτέλεσμα να γίνονται ευερέθιστα και πιο επιθετικά. Τα μικρά παιδιά δεν το συνειδητοποιούν και δεν μιλούν γι΄ αυτό, όμως η αναστάτωση που βιώνουν αποτυπώνεται στη συμπεριφορά τους, χωρίς καν να ξέρουν τι τους φταίει», εξηγεί η Παιδοψυχίατρος – Οικογενειακή Σύμβουλος Φρίντα Κωνσταντοπούλου.
Ειδική αναφορά κάνει στα παιδιά με διαταραχές αυτιστικού φάσματος, τα οποία βρίσκονται αντιμέτωπα με μια τεράστια πρόκληση.
«Στα παιδιά με διαταραχές αυτιστικού φάσματος, η αλλαγή της ρουτίνας όχι μόνο δημιουργεί δυσκολίες, αλλά είναι ανυπόφορη και δεν μπορούν να τη διαχειριστούν. Το άνοιγμα – κλείσιμο των σχολείων είναι ιδιαίτερα δύσκολο γι’ αυτά αλλά και για τη λειτουργία ολόκληρης της οικογένειας», σημειώνει.
Κίνδυνος κατάθλιψης για τους εφήβους
Το γενικότερο κλίμα αστάθειας και αμφιβολίας που περιρρέει την καθημερινότητά μας τον τελευταίο χρόνο και το αίσθημα ότι ανά πάσα στιγμή όλα μπορεί να ανατραπούν, ενισχύει την ανασφάλεια των εφήβων για το μέλλον τους και κάνει ορατό τον κίνδυνο για την εμφάνιση αγχωδών διαταραχών και διαταραχών καταθλιπτικού τύπου.
«Για τους εφήβους η παρούσα κατάσταση ενισχύει την αβεβαιότητα για το μέλλον τους, που αποτελεί μεν ένα φυσιολογικό στάδιο, το οποίο όμως είχε ήδη ενταθεί κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης και τώρα εντείνεται ακόμα περισσότερο, καθώς υπάρχει αβεβαιότητα για τα πάντα: για την υγεία τους, για την υγεία των οικογενειών τους, για τις συναναστροφές τους κλπ.
Όλο αυτό συνιστά μία συνθήκη την οποία δεν μπορούν να διαχειριστούν. Δεν είναι αυτό που έρχεται σταδιακά, ως φυσιολογική εξέλιξη, προσαρμόζονται και το διαχειρίζονται. Η κατάσταση είναι ιδιαίτερα έντονη και δεν είναι διαχειρίσιμη ούτε για τους ενήλικες», αναφέρει η ειδικός και εξηγεί:
«Αυτά τα παιδιά είναι σε μία ηλικία που θα έπρεπε να έχουν πολλά όνειρα για το μέλλον τους και για τη ζωή τους και αναγκάστηκαν να είναι καθηλωμένα σε μία πραγματικότητα που τα απογοητεύει, δίνοντας την εντύπωση πως ό,τι και να κάνουν δεν θα έχει νόημα. Αυτό είναι ένα καταθλιπτικό σύμπτωμα, το οποίο αν παγιωθεί θα οδηγήσει σε συναισθηματική διαταραχή».
Η κ. Κωνσταντοπούλου τονίζει ότι οι συνεχείς ανατροπές σχετικά με τη λειτουργία των σχολείων καθώς και η απογοήτευση και το αίσθημα της ματαιότητας, ενδέχεται να αποπροσανατολίσουν τα μεγαλύτερα παιδιά από τους στόχους τους και να επηρεάσουν την απόδοσή τους στο σχολείο, σε μια περίοδο της ζωής τους που είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για το μέλλον τους.
Η προϋπάρχουσα κόπωση
Το κλείσιμο των σχολείων για μεγάλα χρονικά διαστήματα έχει προκαλέσει μία κόπωση στα παιδιά όλων των ηλικιών, τα οποία στερήθηκαν, εκτός από τη διαδικασία της μάθησης, τις εξόδους τους και τις κοινωνικές επαφές τους.
«Πέρα από τη διαδικασία της μάθησης που προφανώς τη χρειάζονται, τα παιδιά, είτε είναι μικρά είτε μεγαλύτερα, έχουν ανάγκη την κοινωνικοποίηση που τους παρέχει το σχολείο. Το κοινωνικό κομμάτι είναι πολύ σημαντικό και δεν θα πρέπει να το υποτιμούμε», σημειώνει, τονίζοντας ότι αυτή η απομόνωση συνεπάγεται ένα μεγάλο κόστος για τα παιδιά που αυτή τη στιγμή μαθαίνουν να κοινωνικοποιούνται.
«Ως χώρα και ως κοινωνία δεν μπορούμε να εστιάζουμε σε ένα κομμάτι. Πρέπει να συνυπολογιστούν όλες οι παράμετροι και είναι προς τη σωστή κατεύθυνση η στελέχωση της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων του υπουργείου Υγείας με ψυχίατρο», αναφέρει η κ. Κωνσταντοπούλου.
Η κατάχρηση των ηλεκτρονικών μέσων με οθόνες ήταν ένα πρόβλημα που προϋπήρχε και είχε μπει στο «μικροσκόπιο» των ειδικών πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας. Εντούτοις, στο πλαίσιο της υγειονομικής κρίσης έλαβε τεράστιες διαστάσεις, μαζί και οι κίνδυνοι που αυτή συνεπάγεται.
«Τα παιδιά βρίσκονται όλη την ημέρα μπροστά στις οθόνες. Και για τα μαθήματά τους και για τα φροντιστήριά τους, ακόμα και για άλλες δραστηριότητες όπως το μπαλέτο, αλλά και για την ψυχαγωγία τους, αφού δεν μπορούν να βγουν έξω.
Προσπαθούμε να τα βγάλουμε από τις οθόνες, αλλά τελικά οι συνθήκες αυτή τη στιγμή επιβάλλουν να είναι σε αυτές από το πρωί μέχρι το βράδυ», σημειώνει η ειδικός.
Παιδιά με δυσκολίες
Αναφερόμενη σε προϋπάρχοντα προβλήματα, η κ. Κωνσταντοπούλου, τονίζει ότι για τα παιδιά με διάσπαση προσοχής, ήταν αδιανόητο να παρακολουθήσουν τα διαδικτυακά μαθήματα, ενώ με το κλείσιμο των σχολείων, αυτά που αντιμετώπιζαν ήδη δυσκολίες στην επικοινωνία και την κοινωνική αλληλεπίδραση, έχουν υποτροπιάσει. Το ίδιο συνέβη και με τα παιδιά που πάσχουν από Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή, κυρίως όσον αφορά τους ψυχαναγκασμούς της υγείας και της υγιεινής.
«Η δουλειά που κάναμε για πολλούς μήνες ή και χρόνια, υποτροπίασε μέσα στον πρώτο 1 ½ μήνα. Κι αυτό συνέβη γιατί πλέον υπήρχε μία υπαρκτή δικαιολογία για να παραμείνουν στο σπίτι. Πριν ο κανόνας ήταν ότι ‘’προσπαθούμε να το αντιμετωπίσουμε’’. Μετά ο κανόνας έγινε ‘’μένουμε σπίτι’’», επισημαίνει η κα Κωνσταντοπούλου.
Αισιόδοξο μήνυμα
Το μήνυμα που πρέπει να περάσουν οι γονείς στα παιδιά πρέπει να είναι αισιόδοξο, πλην όμως ρεαλιστικό και να «καθρεφτίζει» την πραγματικότητα που βιώνουμε αλλά και την κατάληξη που προσδοκούμε.
«Η συμπεριφορά των παιδιών και η προσαρμοστικότητά τους εξαρτάται από το πώς αντιμετωπίζουν την κατάσταση οι μεγαλύτεροι και κυρίως οι γονείς. Εάν οι γονείς παρουσιάζουν μία κατάσταση ως τεράστια δυσκολία, έτσι θα την αντιμετωπίσουν και τα παιδιά. Το μήνυμα θα πρέπει να είναι αισιόδοξο, αλλά να αντικατοπτρίζει και τις πραγματικές αβεβαιότητες, οι οποίες είναι κοινές για ολόκληρη την υφήλιο. Τι σημαίνει αυτό; Ότι κανείς δεν μπορεί να διαβεβαιώσει τα παιδιά ότι όλα θα ευοδωθούν εύκολα και γρήγορα, μπορεί όμως να εκφράσει την ελπίδα ότι με τη βοήθεια της επιστήμης και την εφαρμογή των μέτρων θα καταφέρουμε σύντομα να βγούμε από αυτήν την πρωτοφανή υγειονομική κρίση», καταλήγει η κ. Κωνσταντοπούλου.

Loading

Μπορει να σας ενδιαφερουν

Τοξικό εργασιακό περιβάλλον: Υπάρχει διέξοδος;

Τοξικό εργασιακό περιβάλλον: Υπάρχει διέξοδος;

Υψηλό είναι το ποσοστό των ανθρώπων που εργάζονται σε τοξικά εργασιακά περιβάλλοντα. Υπολογίζεται ότι ένας στους πέντε ζει το ένα τρίτο της ημέρας του σε χώρους που τον αποθαρρύνουν και του προκαλούν ψυχικά τραύματα.  Απορροφούν όλη την ενέργεια και τον ενθουσιασμό...

Ψωρίαση: Πώς επηρεάζει το καρδιαγγειακό σύστημα;

Ψωρίαση: Πώς επηρεάζει το καρδιαγγειακό σύστημα;

Στη μεγαλύτερη μέχρι σήμερα μελέτη που διερεύνησε τη σχέση μεταξύ της σοβαρής ψωρίασης και των καρδιαγγειακών νοσημάτων βρέθηκαν στοιχεία που επιβεβαιώνουν ότι οι ασθενείς με τη δερματοπάθεια διατρέχουν υψηλό κίνδυνο. Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο Journal of...

Διαβήτης: Η «μάστιγα» της εποχής

Διαβήτης: Η «μάστιγα» της εποχής

Ο διαβήτης είναι μια πολύ σοβαρή αλλά και «ύπουλη» νόσος, που φθείρει όλα τα συστήματα και τους ιστούς του ανθρωπίνου σώματος, αν αφεθεί χωρίς κατάλληλη φροντίδα. Η Διεθνής Ομοσπονδία Διαβήτη (IDF) δημοσίευσε νέα στοιχεία που δείχνουν ότι 537 εκατομμύρια ενήλικες ζουν...

Σακχαρώδης Διαβήτης: Η σύγχρονη μεταβολική πανδημία

Σακχαρώδης Διαβήτης: Η σύγχρονη μεταβολική πανδημία

Η Παγκόσμια Ημέρα Διαβήτη (World Diabetes Day - WDD) θεσπίστηκε αρχικά το 1991 από τη Διεθνή Ομοσπονδία Διαβήτη (IDF) και τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ). Το 2006 ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών επισημοποίησε τη 14η Νοεμβρίου κάθε έτους, γενέθλιο ημερομηνία του Sir...

Εξετάσεις προληπτικού ελέγχου διαβήτη σε προνομιακή τιμή από την Affidea

Εξετάσεις προληπτικού ελέγχου διαβήτη σε προνομιακή τιμή από την Affidea

Η Παγκόσμια Ημέρα κατά του Διαβήτη καθιερώθηκε κάθε χρόνο στις 14 Νοεμβρίου για να ενημερώσει και να ευαισθητοποιήσει τον πληθυσμό σχετικά με τους τρόπους πρόληψης και αντιμετώπισης της συγκεκριμένης νόσου. Ο Σακχαρώδης Διαβήτης, σύμφωνα με τον διεθνή ορισμό, είναι...

Διαβήτης και στοματική υγεία: Η συμβολή του οδοντιάτρου

Διαβήτης και στοματική υγεία: Η συμβολή του οδοντιάτρου

Ο Σακχαρώδης Διαβήτης (ΣΔ) αποτελεί μια από τις πιο συχνές μεταβολικές νόσους, για την εμφάνιση της οποίας ευθύνονται τόσο γενετικοί, όσο και περιβαλλοντικοί παράγοντες. Τα άτομα με ΣΔ συνήθως γνωρίζουν τις επιπτώσεις που αυτός έχει στην υγεία του καρδιαγγειακού...

Κερατόκωνος: 10 βασικά δεδομένα για την οφθαλμοπάθεια των νέων

Κερατόκωνος: 10 βασικά δεδομένα για την οφθαλμοπάθεια των νέων

Φανταστείτε να βλέπετε τον κόσμο μέσα από έναν χαλασμένο φακό, που τα κάνει όλα θολά, μουντά και παραμορφωμένα. Αυτή είναι η εικόνα που βλέπουν οι ασθενείς με κερατόκωνο, μία εκφυλιστική νόσο των ματιών που παραμορφώνει τον επιφανειακό χιτώνα τους και προκαλεί σοβαρή...

Τσιγάρο: Πώς επηρεάζει την υγεία μας και πόσο επιβλαβές είναι

Τσιγάρο: Πώς επηρεάζει την υγεία μας και πόσο επιβλαβές είναι

Εχθρός της επιστημονικής κοινότητας δεν είναι ο θάνατος αφού τελικά όλοι πεθαίνουμε, αλλά ο πρόωρος θάνατος και η αναπηρία που μπορεί να προκληθεί. Σε παγκόσμιο επίπεδο, πρώτη αιτία θανάτου είναι τα καρδιαγγειακά νοσήματα και σε δεύτερη θέση ακολουθεί ο καρκίνος. Οι...

Καρκίνος του Προστάτη: Fusion βιοψία και ρομποτική προστατεκτομή

Καρκίνος του Προστάτη: Fusion βιοψία και ρομποτική προστατεκτομή

Ο καρκίνος του προστάτη έχει λάβει τα τελευταία χρόνια επιδημικές διαστάσεις και αποτελεί τον συχνότερο καρκίνο στους άνδρες. «Οι τεχνολογικές εξελίξεις στον τομέα της διάγνωσης και της θεραπείας του καρκίνου του προστάτη, έχουν μειώσει σημαντικά τους θανάτους από τη...